Peremajaan kulit wajah: produk dan prosedur yang berkesan

menggunakan lemon untuk tujuan anti-penuaan

Proses penuaan semula jadi, genetik, kesan faktor negatif luaran menyumbang kepada perubahan tekstur dan penampilan kulit wajah. Kosmetik dan prosedur yang bertujuan untuk peremajaan membantu memulihkan kesihatan, keanjalan dan kelancarannya. Kami akan memberitahu anda secara terperinci mengenai amalan dermatologi yang paling popular di bawah.

Bergantung pada matlamat dan tahap pendedahan, prosedur anti-penuaan dangkal dan invasif minimum dibezakan. Mereka bertujuan menyelesaikan sejumlah masalah dermatologi:

  • mengisi dan mengaktifkan pengeluaran kolagen baru;
  • mengelakkan pemotretan kulit;
  • walaupun melegakan wajah;
  • melawan kedutan dan hiperpigmentasi;
  • menegangkan dan melembapkan kulit;
  • menghilangkan naungan yang tidak rata dan kusam.

Produk kosmetik untuk keremajaan wajah

Cara termudah untuk mengatasi tanda-tanda pertama penuaan wajah adalah penjagaan rumah yang betul: krim, serum, topeng. Keberkesanan agen anti-penuaan akan bergantung kepada bahan aktif dan kepekatannya, serta jenis dan keadaan epitel.

Apa yang perlu dicari dalam komposisi:

  • retinoid(sebatian organik vitamin A) mengurangkan kedutan dan lipatan halus;
  • asid hidroksi: Asid alfa hidroksi (AHA), asid hidroksi beta (BHA) dan asid polihidroksi mengelupas lapisan epitel luar dengan lembut dan merangsang pembentukan sel baru;
  • asid hyaluronik: membantu mengekalkan kelembapan pada kulit;
  • niacinamide: antioksidan, mencegah penampilan kedutan, meningkatkan keanjalan dan mengekalkan kelembapan pada kulit;
  • peptida: merangsang penghasilan kolagen baru dan melicinkan tekstur kulit;
  • ekstrak biji anggurmempunyai sifat anti-radang dan antioksidan, meningkatkan pengeluaran kolagen;
  • koenzim Q10(CoQ10) melindungi kulit dari kerosakan dangkal;
  • ekstrak teh hijau dan hitammempunyai sifat anti-radang dan mengandungi antioksidan;
  • vitamin C(asid askorbik): antioksidan, melindungi wajah dari kesan negatif cahaya matahari dan radikal bebas, mencegah munculnya kedutan dan merangsang pengeluaran kolagen;
  • vitamin E(alpha-tokoferol) membantu memulihkan dan melancarkan epitel.

Prosedur peremajaan wajah dermatologi

Apabila proses penuaan menjadi jelas, kaedah resurfacing yang tidak invasif dapat memperbaiki keadaan kulit.

Pengelupasan kimia.Semasa prosedur peremajaan wajah, larutan berasid digunakan untuk menghilangkan kerosakan dangkal pada epitel: parut dan kedutan halus. Hasilnya berlangsung selama beberapa tahun dan bergantung pada kekuatan asid dan kedalaman pengelupasan.

Kesan sampingan: pembakaran, pembengkakan dan kemerahan, yang boleh berlangsung dari beberapa hari hingga beberapa minggu (bergantung pada kekuatan kulit). Kulit kimia sederhana hingga mendalam membawa risiko jangkitan bakteria.

Laser muncul semula.Untuk peremajaan kulit wajah laser, laser digunakan, yang menghilangkan lapisan permukaan epitel, atau memanaskannya, sehingga merangsang pembentukan kolagen baru.

Rawatan laser ablatif membuang lapisan permukaan kulit, tetapi memerlukan masa pemulihan 7 hingga 14 hari. Prosedur non-ablatif bertindak pada dermis dengan rasa hangat tanpa merosakkannya, dan tidak memerlukan pemulihan.

Hasil peremajaan berterusan selama bertahun-tahun, tetapi memerlukan perawatan susulan yang tepat: perlindungan sinar matahari, penggunaan kosmetik anti-penuaan.

Kesan sampingan: terbakar, gatal, mengelupas, bengkak dan kemerahan. Semasa epitelium sembuh, ia mungkin keluar atau melepuh. Selama beberapa bulan, kulit sangat sensitif dan mempunyai warna kemerahan.

Prosedur peremajaan wajah yang minimum invasif

Bagi mereka yang tidak bersedia untuk tempoh pemulihan yang panjang, anda boleh mempraktikkan teknik peremajaan invasif minimum.

Microneedling. . . Semasa prosedur, koktel meso dimasukkan ke bawah kulit menggunakan dermaroller khas. Jarum kecil menembusi epitel dan menyuntik campuran nutrien, merangsang pengeluaran kolagen dan elastin. Prosedur ini mempunyai kesan kumulatif yang dicapai selama beberapa bulan.

Kesan sampingan: mengelupas, lebam, pendarahan, risiko jangkitan bakteria.

Terapi botulinum. . . Suntikan botulinum toksin jenis A mungkin merupakan kaedah peremajaan minimal invasif yang paling popular. Bahan aktif dalam suntikan menyekat isyarat saraf otot muka di tempat-tempat di mana lipatan muncul. Ini membawa kepada kelonggaran dan melicinkan kedutan. Hasil suntikan muncul dalam seminggu dan berlangsung selama tiga hingga empat bulan. Kedutan kembali apabila toksin hilang.

Kesan sampingan: sakit kepala, gejala selesema, bengkak, lebam atau sakit di tempat suntikan, kelemahan otot, kelopak mata yang terkulai.

Pengisi. . . Pengisi disuntik di bawah kulit untuk mengembalikan kontur semula jadi wajah. Sebagai pengisi, asid hyaluronik, asid poli-L-laktik atau sediaan kompleks digunakan, yang bertindak lebih berkesan.

Jenis penyediaan, jumlah dan cara pentadbirannya bergantung pada kawasan di mana pengisi akan dihantar. Suntikan pembetulan sering digunakan untuk meningkatkan jumlah bibir dan pipi, menghilangkan kedutan dalam, lingkaran di bawah mata, dan garis menegak di wajah. Hasil peremajaan muncul dengan segera dan berlangsung dari beberapa bulan hingga beberapa tahun, bergantung pada pengisi yang digunakan dan ciri-ciri individu kulit manusia.

Kesan sampingan:sakit, bengkak, kemerahan, ruam, lebam, dan gatal-gatal.