Peremajaan kulit muka laser: petua dan petua berguna

Prosedur peremajaan laser akan menjadikan kulit muka anda anjal dan tegang.

Semua wanita mahu kelihatan muda. Apabila pembedahan plastik muncul, ramai, tanpa teragak-agak, pergi untuk pembedahan. Pada masa ini, peremajaan laser pecahan telah muncul, yang tidak memerlukan anda pergi ke bawah pisau pakar bedah. Ia selamat dan berkesan. Ramai bintang Hollywood telah menggunakan peremajaan kulit laser dan berpuas hati kerana ia mengubah wajah mereka dengan sempurna. Prosedur ini dijalankan menggunakan grid laser dan tidak mahal, jadi anda tidak perlu memperoleh banyak untuk mendapatkan transformasi sedemikian. Dalam artikel ini kami akan memberitahu anda tentang mekanisme tindakan dan kesan peremajaan laser supaya anda tidak perlu risau.

Apakah peremajaan kulit laser

Penuaan menjejaskan semua organ dan tisu dalaman manusia, dan setakat ini proses ini, malangnya, tidak dapat dihentikan. Di samping itu, tisu muka dipengaruhi bukan sahaja oleh persekitaran, tetapi juga oleh ekspresi muka, serta fungsi artikulasi dan mengunyah. Disebabkan ini, tisu muka sangat terdedah.

Jika kedutan muka kelihatan walaupun dalam kedudukan statik muka, ini adalah tanda utama penuaan kulit. Tisu lembut juga cacat, urat labah-labah, neoplasma dan bintik-bintik umur muncul, dan konfigurasi muka dan leher berubah.

Dengan usia, kerangka kolagen kulit menjadi lemah, jadi tisu-tisu mengendur dan ciri-ciri wajah kadang-kadang berubah tanpa dapat dikenali. Dari sudut pandangan ini, kedutan bukanlah masalah "berkaitan usia" yang paling teruk. Orang muda mempunyai kolagen yang mencukupi dalam kulit mereka, jadi tisu muka dan badan berjaya menentang ptosis.

Tetapi dari masa ke masa, serat kolagen tidak dihasilkan dengan baik, itulah sebabnya kulit mengendur, "jowl" muncul di bawah pipi, beg di bawah mata, bujur muka menjadi tidak jelas, sudut mata dan bibir jatuh ke bawah, dua kali ganda. dagu kelihatan, dsb.

Hanya pakar bedah boleh membantu anda menghilangkan dagu, pipi dan kelopak mata yang layu. Adalah lebih baik untuk memikirkan masalah ini terlebih dahulu dan mengambil kesempatan daripada peremajaan kulit laser sebelum terlambat.

Salah satu cara paling berkesan untuk memerangi usia ialah mengangkat. Hari ini terdapat banyak kaedah untuk melakukan facelift tanpa campur tangan pakar bedah, tetapi kebanyakannya tidak selamat atau tidak berkesan seperti peremajaan laser.

Apabila pelanggan ingin mendapatkan hasil yang cepat, dia pergi ke klinik untuk prosedur menegangkan kulit, tetapi akhirnya terdapat kesan yang sangat tidak baik yang menyumbang kepada penuaan pramatang. Terdapat teknologi bukan invasif untuk menghilangkan kulit yang kendur. Setiap kaedah mempunyai kelebihan dan kekurangan, tetapi peremajaan muka pecahan adalah pilihan yang paling sesuai untuk kebanyakan pelanggan kerana ia menghasilkan hasil yang diinginkan tanpa pembedahan.

Pengelupasan kimia dalam dan dermabrasion boleh dianggap sebagai kaedah peremajaan yang tidak sepenuhnya relevan, walaupun baru-baru ini ia sangat popular. Teknologi laser adalah moden dan selamat. Tiada risiko jangkitan kepada pesakit, dan pakar boleh mengawal dengan tepat kedalaman pendedahan laser dan keseragamannya. Ini adalah kelebihan yang sangat penting.

Mari kita fikirkan bagaimana sinaran laser bertindak pada kulit manusia. Sinaran menjejaskan tisu biologi. Kromofor menyerap cahaya dalam julat panjang gelombang tertentu. Struktur kulit adalah 90% air. Untuk air, julat panjang gelombang ialah spektrum inframerah, untuk hemoglobin - hijau, untuk rambut dan kulit melanin - merah. Chromophores menyerap sinaran laser, akibatnya tenaga cahaya ditukar menjadi haba di kawasan yang mengandungi bahan tersebut.

Hasil peremajaan kulit muka dengan laser adalah pengurangan kedutan

Perlu disebut mengangkat frekuensi radio, yang sebelum ini digunakan untuk peremajaan kulit. Ia tidak membawa hasil yang diharapkan dan, lebih-lebih lagi, tidak selamat. Terdapat risiko atrofi lemak subkutan dan banyak masalah lain. Peremajaan kulit laser adalah pilihan ideal untuk pesakit; tenaganya menembusi kulit.

Apakah kesan peremajaan kulit laser

Jika anda masih takut sesuatu dan tidak berani menjalani peremajaan muka pecahan, baca ulasan pesakit yang telah melaluinya. Anda akan melihat kekaguman dan kegembiraan daripada keputusan yang diperolehi. Mungkin ini akan menggalakkan anda membuat temu janji dengan tuan. Prosedur ini hampir tidak menyakitkan, tidak mengambil banyak masa, dan tidak memerlukan pemulihan jangka panjang atau campur tangan pembedahan. Berikut adalah kesan peremajaan laser:

  • Menghilangkan parut, urat labah-labah, tanda regangan dan pigmentasi pada muka;

  • Menyempitkan liang-liang;

  • Kulit akan menjadi lebih tegang dan anjal. Ini mungkin disebabkan oleh fakta bahawa semasa prosedur kolagen dan elastin disintesis dalam sel kulit di bawah pengaruh sinaran laser;

  • Pengurangan kedutan;

  • Mengeluarkan kaki gagak;

  • Kulit wajah bertambah baik;

  • Penampilan kontur wajah yang lebih jelas.

Seminggu selepas sesi, hasilnya sudah jelas. Tetapi ia perlu diperbaiki, jadi beberapa prosedur akan diperlukan. Rujuk dengan pakar peremajaan laser tentang kekerapan anda perlu melawat klinik.

Jika anda tidak menyukai pantulan anda di cermin, buat keputusan yang betul dengan menghubungi pakar peremajaan muka laser. Ketahui darinya lagi tentang prosedur ini dan rujuk tentang kontraindikasi. Anda tidak akan menyesal menggunakan perkhidmatan yang mengubah masa untuk kulit anda.

Peremajaan muka laser: foto sebelum dan selepas

Kulit muka sebelum dan selepas prosedur peremajaan laser

Apakah peremajaan kulit muka laser?

Bergantung pada sejauh mana pancaran laser menembusi kulit anda, mekanisme tindakan berubah. Pelanggan boleh memilih kaedah peremajaan muka laser yang paling sesuai untuk dirinya sendiri.

Peremajaan laser ablatif

Kawasan mikro kulit dikeluarkan menggunakan laser. Kawasan yang telah rosak mengecut semasa penyembuhan. Selepas sesi pertama anda akan melihat hasil yang menakjubkan.

Peremajaan laser bukan ablatif

Apabila zon mikro rosak, kolagen dan elastin diperbaharui dalam kulit. Pancaran laser menembusi jauh ke dalam kulit pesakit, jadi lapisan luar tidak akan rosak; pembaharuan kolagen berlaku di lapisan yang lebih dalam. Proses ini berlangsung lebih lama daripada dengan peremajaan laser ablatif.

Pilihan terbaik adalah gabungan pelbagai jenis peremajaan laser, kerana dalam kes ini, sel-sel diperbaharui kedua-dua pada permukaan kulit dan dalam lapisan yang lebih dalam. Tetapi anda masih perlu berunding dengan pakar.

Apakah jenis peremajaan laser lain yang ada?

Terdapat beberapa jenis pengelupasan laser:

  • Permukaan. Kaedah ini bertujuan untuk merawat lapisan atas kulit yang cacat, i. e. epidermis.

    Pengelupasan ini membolehkan anda menghilangkan bintik penuaan dengan cepat dan menjadikan kulit tidak sekata licin.

    Pengelupasan dangkal sesuai untuk bibir, décolleté, leher dan sekitar mata, bermakna ia boleh dipercayai di kawasan paling sensitif.

    Prosedur sedemikian termasuk kebanyakan jenis peremajaan muka pecahan dan semua jenis pelapisan kulit laser.

    Perlu diingat bahawa selepas pengelupasan dangkal, pemulihan kulit yang lengkap akan berlaku hanya selepas satu hingga dua minggu, kerana prosedur sedemikian mencederakan epidermis.

  • Median. Pengelupasan jenis ini sesuai untuk mereka yang ingin menyingkirkan sel mati di lapisan basal (paling bawah) epidermis.

    Pengelupasan sederhana membantu melicinkan kedutan dengan kedalaman yang berbeza-beza, serta parut keloid dan tanda regangan. Di samping itu, ia melegakan pesakit ketuat, parut cetek akibat jerawat, papilloma, meratakan kulit, menghilangkan bintik-bintik penuaan. Pengelupasan sederhana menjejaskan kawasan bermasalah pada leher, muka, décolleté, dan tangan.

    Kulit disinari dengan grid pancaran yang kerap daripada pelbagai jenis laser, termasuk laser neodymium, erbium dan CO2. Kaedah ini dipanggil pecahan. Setiap jenis laser mempunyai kelebihan dan kekurangannya sendiri. Ia disebabkan oleh panjang gelombang yang berbeza, kedalaman penembusan dan teknik prosedur. Tidak ada laser yang jauh lebih unggul daripada yang lain.

    Kaedah pengelupasan sederhana yang sama sekali berbeza ialah dermabrasion laser. Ia berbeza dalam hal itu, sebagai tambahan kepada pancaran pancaran laser, kulit menerima banyak tenaga tambahan semasa sesi, yang menyumbang kepada pembentukan letupan mikro, akibatnya tisu menguap akibat tindakan laser. Dalam kes ini, penurapan semula laser dilakukan menggunakan CO2 dan laser erbium.

  • Dalam. Pengelupasan mendalam termasuk peremajaan muka laser, dilakukan menggunakan peranti yang dipanggil Palomar, serta peremajaan RF. Kaedah sedemikian dianggap paling berkesan. Kita boleh mengatakan bahawa ini adalah lif tanpa pembedahan.

    Peranti Palomar menggalakkan pembentukan grid laser yang sangat padat, menghantar pancaran sinar ke kulit. Ia terdiri daripada beberapa muncung, elemen penyejuk dan mikropemproses kawalan.

    Dalam peremajaan RF, yang dinyatakan di atas, pancaran laser menembusi jauh ke dalam epidermis. Dalam kes ini, lapisan dalam dipengaruhi oleh tenaga frekuensi radio. Akibatnya, bahagian muka dan badan yang bermasalah dipanaskan dengan cara yang disasarkan.

    Kedua-dua peremajaan muka RF pecahan dan peremajaan laser menggunakan peranti Palomar memungkinkan untuk menjadikan berkas kolagen lebih padat dan membentuk rangka kerja sokongan untuk kulit. Di samping itu, semasa prosedur, proses peremajaan dan penjanaan semula diaktifkan di kawasan-kawasan di mana tuan bertindak dengan laser.

    Memandangkan kedua-dua prosedur adalah selamat dan menghapuskan risiko kecederaan kepada pesakit, ia juga boleh dilakukan untuk kulit di sekeliling mata, dan bukan hanya untuk leher dan lengan.

    Kami berharap anda yakin bahawa peremajaan wajah boleh dilakukan tanpa pembedahan plastik. Pengelupasan laser dalam melicinkan kedutan dalam, meratakan kulit dan menjadikan kulit kelihatan lebih muda.

    Kelebihan peremajaan muka RF pecahan dan peremajaan laser menggunakan peranti Palomar ialah kesan prosedur bertambah baik dalam tempoh enam bulan selepas menamatkan kursus.

    Jika pengelupasan laser dalam dilakukan dengan laser CO2, maka pakar mestilah berkelayakan tinggi, jika tidak, anda boleh meninggalkan parut yang mendalam pada kulit. Lagipun, peranti ini digunakan oleh pakar bedah plastik sebagai pisau bedah.

Sekarang tentang melegakan kesakitan. Untuk pendedahan dangkal dan median kepada kulit, anestesia tempatan digunakan. Untuk mengelupas dalam, anestesia am akan diperlukan.

Jenis pengelupasan yang anda perlukan bergantung pada kerumitan kecacatan kosmetik. Oleh itu, pastikan anda berunding dengan pakar.

Peremajaan laser: kontraindikasi dan petunjuk

Jika anda tertanya-tanya sama ada peremajaan laser pecahan akan membantu anda, kemudian baca tanda-tanda yang mana prosedur ini disyorkan oleh pakar untuk hasil yang sangat baik:

  • Tanda regangan, urat labah-labah dan parut;

  • Liang-liang yang diperbesarkan;

  • Jerawat;

  • Pigmentasi;

  • Kulit menggeleber, pudar, kendur;

  • Kedutan, kaki gagak di kawasan mata.

Jika di antara perkara ini anda menjumpai sesuatu yang tipikal untuk kulit anda, maka pastikan anda mengambil kursus peremajaan muka pecahan, dan anda akan melupakan masalah anda.

Kontraindikasi

Sebelum membuat temujanji di klinik untuk prosedur peremajaan laser pecahan, anda perlu membiasakan diri dengan kontraindikasi. Sekiranya anda telah membaca ulasan negatif di Internet mengenai kaedah peremajaan ini, maka anda tidak boleh kecewa dan meninggalkannya sepenuhnya. Kemungkinan besar, pengarang ulasan sedemikian hanya tidak mengambil kira kehadiran kontraindikasi:

  • Proses keradangan di kawasan rawatan;

  • Jangkitan kulit;

  • Psoriasis;

  • Alahan;

  • Tumor ganas di kawasan kesan laser;

  • Epilepsi.

Terdapat lebih banyak petunjuk daripada kontraindikasi, jadi jika anda tidak mempunyai mana-mana di atas, maka anda tidak sepatutnya menolak prosedur yang benar-benar indah ini.

Bagaimanakah prosedur peremajaan laser berfungsi?

Prosedur ini memerlukan laser khas yang berkesan merawat kawasan masalah kulit pesakit. Ia boleh digunakan pada kulit dalam apa jua keadaan dan ketebalan.

Rasuk laser (pecahan) menyumbang kepada penyejatan kawasan kecil kulit, mata kita tidak dapat melihatnya. Tisu menjadi panas, menyebabkan kolagen dan elastin lama musnah. Untuk beberapa lama anda tidak akan melihat hasilnya, keadaan kulit tidak akan berubah, kerana kulit tidak akan rosak secara luaran. Walau bagaimanapun, kulit mula pulih dan sel-sel baru dicipta. Akibatnya, kulit sebahagiannya diperbaharui dan keadaannya bertambah baik.

Prosedur peremajaan muka laser dijalankan dalam beberapa langkah:

  • Pertama, tuan menyediakan kulit pelanggan untuk prosedur yang akan datang. Untuk melakukan ini, kawasan kulit yang akan terjejas dibersihkan, dan krim khas digunakan padanya, yang membantu mengurangkan kesakitan.

  • Pakar memeriksa kulit dengan teliti dan memasukkan data yang berkaitan ke dalam laser pecahan.

  • Menggunakan laser, kawasan kulit dalam sektor tertentu disejat. Ini berlangsung kira-kira setengah jam.

  • Ini menyimpulkan prosedur. Kulit dirawat dengan salap khas.

Jangan mengharapkan untuk melihat kesannya serta-merta selepas meninggalkan pejabat pakar peremajaan laser. Pada mulanya, kulit akan menjadi merah dan mungkin terdapat sedikit bengkak. Jangan risau, ini boleh diterima. Kulit akan pulih sepenuhnya dalam masa tiga hari, dan kesannya akan ketara selepas 10 hari.

Untuk menyatukan keputusan, anda harus menjalani kursus sesi, terutamanya jika anda mengalami masalah kulit yang ketara. Peremajaan laser pecahan muka dan kulit mempunyai sifat kumulatif.

Adakah terdapat kemungkinan akibat selepas prosedur?

Kesan sampingan selepas peremajaan kulit laser adalah mungkin, tetapi diperhatikan agak jarang:

  • Gatal-gatal ringan berlaku.

  • Pembentukan bintik merah di kawasan kesan laser.

  • Pengaktifan virus herpes.

  • Pelanggaran integriti kulit: mengelupas, luka bakar kecil, pembentukan kerak.

Perlu diingat bahawa selepas peremajaan laser anda tidak semestinya akan melihat mana-mana gejala yang disenaraikan. Jika ia berlaku, mereka akan lulus dalam beberapa hari. Bagi kebanyakan pesakit, semuanya hilang tanpa akibat. Ia bergantung kepada sensitiviti kulit dan strukturnya.

Kira-kira 4% pesakit mengalami akibat negatif, seperti:

  • Kulit yang terdedah kepada seborrhea menjadi ditutup dengan bintik putih (milia).

  • Selepas prosedur, parut atau keloid kekal.

  • Hiperpigmentasi kulit.

  • Pemburukan herpes dan pengaktifan ruamnya (walaupun pencegahan).

Peremajaan laser: ulasan pesakit

  1. "Saya menjalani prosedur peremajaan kulit laser pada usia 30 dan 33 tahun. Saya ingin mengatakan bahawa anda tidak sepatutnya mempercayai pengiklanan yang membesar-besarkan kesannya beberapa kali. Sudah tentu, ada hasilnya, tetapi tidak begitu mengagumkan seperti yang dikatakan. Kulit saya menjadi lebih anjal, pori-pori mengecil, wajah saya kelihatan lebih segar, jaringan halus dibuang, kedutan di dahi saya sedikit licin, jeragat yang muncul selepas musim panas semakin cerah dan diameter semakin kecil. Jika anda tahu apa kesannya dan tidak mengharapkan perubahan yang ajaib, anda akan berpuas hati. Ia amat menyakitkan di sekitar mulut dan telinga saya, walaupun rasa sakit itu melegakan. Anda pastinya perlu bercuti dari kerja, kerana anda hanya boleh keluar selepas 5-6 hari. Hasilnya akan lebih baik jika anda berumur di bawah 40 tahun, kerana keupayaan kulit untuk menjana semula masih belum lemah. Dan selepas 40, beberapa sesi akan diperlukan. Pada satu ketika saya juga melakukan pengelupasan kimia, tetapi saya menyedari bahawa adalah lebih baik untuk menjalani peremajaan laser sekali. Ini adalah sama seperti menghadiri keseluruhan kursus pengelupasan pertengahan. Dan kosnya akan sama. "

  2. "Saya ingin berkongsi pengalaman saya. Apabila saya mula berfikir tentang peremajaan muka pecahan, saya membaca banyak ulasan di Internet. Hasilnya bergantung pada pengalaman pakar yang akan melakukan prosedur itu, jenis kulit yang anda miliki dan peralatan apa. Saya telah merancang peremajaan pecahan untuk masa yang lama, saya telah berunding dengan pakar kosmetik saya lebih daripada sekali, tetapi saya masih tidak dapat membuat keputusan, kerana kaedah itu masih traumatik. Pakar memberitahu saya bahawa lebih baik melakukan prosedur pada malam hujung minggu, kerana ia mengambil masa 2-3 hari untuk kulit pulih. Saya menangguhkan pergi ke salon, tetapi masih umur saya, wajah bujur yang tidak jelas dan kedutan tidak memberi saya rehat. Dah buat mesotherapy, tapi kedutan masih kembali, kulit jadi lebih kasar dan kusam. Dan saya memutuskan!

    Saya akan memberitahu anda sedikit tentang bagaimana prosedur itu dijalankan. Pertama, salap anestetik dengan anestetik digunakan. Pastikan anda memberitahu pakar kosmetik anda jika anda alah kepada bahan tersebut. Dalam kes ini, tuan akan menggunakan alat lain. Salap memberi kesan kepada saya dalam masa 20 minit, dan peremajaan bermula. Ia mengambil masa lebih kurang 20 minit untuk merawat muka dan leher. Saya mesti mengatakan bahawa sensasi itu tidak menyenangkan, tetapi boleh diterima. Terdapat rasa kesemutan. Adalah sangat penting untuk menggunakan laser Amerika atau Itali moden kerana ia dianggap selamat.

    Setengah jam berlalu dan menjadi jelas mengapa prosedur itu disyorkan untuk dilakukan sebelum hujung minggu. Anestesia mula hilang dan kulit menjadi sangat merah. Saya menaiki kereta, jadi saya cepat pulang, tanpa menunjukkan diri saya kepada orang lain, dan segera menggunakan krim penjanaan semula. Ia menyejukkan kulit dan melegakan keradangan. Pakar kosmetologi menasihatkan saya untuk menyapunya dengan kerap pada kulit dan tidak mengukus muka saya selama beberapa hari.

    Kemerahan saya berkurangan dalam masa sehari. Kerak nipis muncul pada kawasan kulit di mana laser digunakan. Ini tidak menakutkan, kerana kulit baru telah terbentuk dan yang lama telah hilang. Anda hanya perlu menunggu beberapa hari dan sapukan krim penjanaan semula. Pada hari keempat anda boleh mandi air panas. Selepas mandi, kerak ini menjadi lembut, saya mengeluarkannya, sambil mengurut kulit dengan hujung jari saya. Lepas tu lebih elok sapu pelembap, barulah kulit baru berseri. Selepas seminggu, hasilnya jelas: Saya kelihatan sekurang-kurangnya lima tahun lebih muda, bintik-bintik umur di dahi dan pipi saya hilang, bujur muka saya menjadi lebih tona, dan kaki burung gagak di sekeliling mata saya menjadi lebih kecil. Apa yang paling menggembirakan saya ialah kedutan yang hampir tidak kelihatan di dahi saya, yang sebelum prosedur itu mendalam dan merosakkan mood saya. Pakar kosmetik saya berkata hasilnya sangat baik. Jika anda mengulangi sesi selepas sebulan setengah, kesannya boleh disatukan untuk masa yang lebih lama. Saya sudah memutuskan bahawa saya pasti akan mengulanginya lagi. "

Berapa kerap peremajaan laser perlu dilakukan dan soalan pesakit lain?

Penurunan muka laser, yang popular suatu ketika dahulu, secara beransur-ansur digantikan dengan peremajaan muka pecahan (peremajaan halus).

Penurapan semula laser, walaupun ia membawa kepada hasil, adalah prosedur yang menyakitkan dengan tempoh pemulihan yang sangat lama. Di samping itu, dengan risiko komplikasi yang tinggi.

Secara beransur-ansur, akibat negatif ini hilang berkat laser moden yang dilengkapi dengan pengimbas kulit.

Berapa banyak prosedur yang diperlukan untuk prosedur peremajaan pecahan untuk memberikan kesan yang berkekalan?

Pakar kosmetik mengesyorkan menjalani sekurang-kurangnya lima prosedur untuk memulihkan penuaan kulit muka. Rehat antara sesi ialah lima hari. Tetapi dengan menghubungi pakar dermatologi, anda boleh membuat program peremajaan anda sendiri, yang akan mengambil kira ciri-ciri kulit anda.

Hasil pertama dapat dilihat hanya empat hari selepas prosedur peremajaan laser: kulit akan menjadi lebih kencang, warna dan strukturnya akan bertambah baik, dan kedutan cetek akan terlicin.

Sekiranya anda menjalani keseluruhan prosedur, kesannya akan lebih mengagumkan: kedutan dan lipatan akan menjadi lebih lancar, tanda regangan dan parut akan hilang, pori-pori akan mengecil, kulit akan menegang, bintik-bintik pigmen akan menjadi lebih ringan atau hilang sepenuhnya. .

Sebagai peraturan, kesan peremajaan muka pecahan berlangsung selama beberapa tahun. Sekurang-kurangnya, hasilnya dapat dilihat selama satu tahun. Dan perlu diingat bahawa semakin cepat anda menghubungi pakar kosmetik, semakin berkesan prosedurnya.

Pada usia berapa sah untuk menjalani peremajaan muka laser?

Peremajaan wajah secara laser boleh dilakukan dari umur 17 tahun. Pada usia ini, mungkin terdapat parut jerawat yang boleh dirawat dengan prosedur ini. Dan untuk wanita matang ia akan membantu mengekalkan daya tarikan dan keremajaan.

Pancaran laser yang menjejaskan kawasan kulit yang bermasalah merangsang sel kulit untuk menghasilkan kolagen. Ini berguna untuk semua orang yang berumur lebih dari 40 tahun.

Bergantung pada betapa kompleks kecacatan itu dan bagaimana tepatnya laser memberi kesan kepada kulit, tempoh pemulihan boleh berbeza-beza - dari satu hingga dua minggu.

Berapa lama anda boleh kembali bekerja?

Tidak mustahil untuk mengatakan dengan pasti. Ini bergantung pada kawasan kawasan yang dirawat, jenis peremajaan laser dan profesionalisme pakar kosmetik anda. Sesetengah orang pergi bekerja dalam dua hari, manakala yang lain hanya selepas tiga minggu. Terdapat juga kes apabila pesakit bersedia untuk bekerja pada keesokan harinya.