Peremajaan dalam perubatan estetik: perbandingan kaedah

peremajaan kulit estetik

Dalam perubatan estetik, terdapat beberapa kaedah peremajaan muka yang berbeza: laser pecahan ablatif, frekuensi radio pecahan dengan jarum mikro, angkat pintar, asid L-polilaktik, asid hyaluronik. Apa yang perlu dipilih? Pilihan peremajaan mana yang lebih baik?

Kaedah mana yang terbaik?

Tiada satu pun daripada kaedah ini boleh dipanggil yang terbaik. Setiap daripada mereka menggunakan mekanisme yang berbeza, sesuai untuk jenis kulit dan masalah kulit yang berbeza, bentuk muka, umur, tahap kerosakan kulit dan atrofi tisu muka, dan juga melibatkan masa pemulihan yang berbeza selepas rawatan. Setiap daripada mereka mempunyai kebaikan dan keburukan sendiri.

Dengan membandingkan prosedur peremajaan, pesakit memahami apa yang diperlukan oleh pendekatan individu. Tiada kaedah universal. Oleh itu, penyelesaian yang ideal untuk orang yang mencari bantuan daripada klinik estetik adalah pergi ke tempat yang terdapat banyak pilihan terapeutik. Lebih luas julat kemungkinan, lebih baik tawaran itu dibuat secara individu.

Laser pecahan

Mari kita mulakan dengan laser ablasi pecahan kerana ia adalah kaedah yang paling biasa. Dan dari sudut kecekapan, laser ablatif adalah satu-satunya pilihan yang betul.

Laser pecahan sebelum dan selepas

Laser pecahan ablatif menegang dan meremajakan kulit secara menyeluruh. Ia bertindak dalam dua arah:

  • Pada permukaan kulit, menggalakkan penyegaran aktif - kulit menjadi licin, cantik, menyenangkan untuk disentuh, mempunyai warna yang sekata;
  • Merangsang pengeluaran kolagen, yang membawa kepada kesan mengangkat dan menebal.

Laser pecahan ablatif sangat sesuai untuk meremajakan kulit penuaan: kelabu, lembik, dengan tanda-tanda penuaan foto dan kedutan. Berbaloi menggunakan kaedah ini untuk tujuan pencegahan (30+) dan pada usia tua, apabila masalah penuaan kulit sudah jelas kelihatan.

Walau bagaimanapun, walaupun peranti yang sempurna itu bukanlah penyelesaian untuk semua orang.

  • Pertama sekali, kulit selepas prosedur memerlukan beberapa hari tinggal di rumah, dan tidak semua pesakit mampu untuk tempoh pemulihan yang panjang.
  • Kedua, jika kulit kendur dan nipis, maka laser tidak akan memberikan kesan yang diingini. Ia tidak mungkin untuk memulihkan jumlah tisu yang mencukupi dengan bantuannya, dan kami tidak akan mempunyai kesan pengangkatan yang mendalam seperti apabila menggunakan kaedah lain, contohnya, rawatan jarum mikro RF.

Radioterapi pecahan dengan jarum mikro RF

Frekuensi radio pecahan dengan jarum mikro mungkin merupakan alternatif atau pelengkap kepada ablasi laser pecahan. Prosedur ini melibatkan tusukan serentak (dengan jarum) dan pemanasan kulit (frekuensi radio). Memandangkan jarum berfungsi lebih dalam daripada laser (jarum sehingga 3. 5 mm, laser sehingga 1. 5 mm), kami mendapat kesan angkat yang lebih kuat, malah selalunya mewakili alternatif kepada facelift pembedahan kerana lapisan tisu yang lebih dalam dirangsang.

Radioterapi pecahan dengan jarum mikro RF sebelum dan selepas

Tempoh pemulihan selepas rawatan radiofrequency juga lebih pendek - satu hari sudah cukup untuk kemerahan kulit hilang.

Tetapi kelemahan kaedah ini ialah jarum mikro RF tidak mempunyai kesan menyegarkan yang sama seperti laser ablatif.

Ciri umum kaedah ini ialah kedua-duanya berfungsi melalui rangsangan. Kami menangani kemusnahan untuk memulihkan tisu muda yang normal. Laser pecahan mempunyai kesan pengelupasan tambahan yang menyegarkan kulit. Sebaliknya, jarum mikro RF berfungsi lebih dalam dan mempunyai tempoh pemulihan yang lebih singkat.

Bagaimana untuk menggunakan pengetahuan ini dalam amalan? Kedua-dua kaedah adalah sama berkesan terhadap kedutan dan parut jerawat.

Angkat muka pintar dengan benang

Dengan usia, kulit muka menjadi lebih nipis dan kendur, dan tisu yang lebih dalam hilang. Oleh itu, kita perlu mengeraskan kulit. Dalam kes ini, angkat pintar akan membantu.

Facelift dengan benang sebelum dan selepas

Rawatan terdiri daripada suntikan tempatan microneedles pembedahan dengan benang, yang memberikan kesan merangsang. Benang yang dimasukkan menyebabkan penebalan dan meningkatkan ketumpatan kulit, merengsakan tisu. Perbezaannya, berbanding dengan laser pecahan atau RF dengan microneedles, adalah bahawa benang mencipta perancah kolagen di kawasan yang dirancang. Lebih-lebih lagi, kerengsaan kulit bertahan lebih lama daripada dalam kes laser pecahan, kira-kira 6-9 bulan - ini adalah berapa lama benang tinggal di dalam kulit sebelum ia larut. Dan prosedur itu sendiri tidak memerlukan pemulihan - maksimum beberapa jam.

L-asid polilaktik

Di sini kami juga memperkenalkan bahan ke dalam kulit, tugasnya adalah untuk merangsang sel untuk tumbuh semula. Proses ini mengambil masa yang lama - kerengsaan sel dengan asid l-polilaktik sebelum ia diserap sepenuhnya mengambil masa beberapa bulan, mengakibatkan peningkatan yang beransur-ansur, jelas dalam jumlah tisu.

Asid L-polilaktik sebelum dan selepas

Kaedah ini sesuai untuk melicinkan palung air mata, alur nasolabial, pelipis atau pipi yang tenggelam. Kelemahan kaedah ini ialah ia tidak boleh digunakan di dahi, kelopak mata dan leher. Di sinilah facelift pintar adalah ideal.

Untuk meringkaskan empat kaedah:

  • Laser pecahan ablatif dan jarum mikro RF lebih baik untuk menegangkan, memperbaharui kulit, menghilangkan parut dan kedutan;
  • Asid L-polilaktik dan angkat pintar adalah lebih sesuai untuk meningkatkan isipadu, membina semula rongga, i. e. untuk rawatan volumetrik.

Asid hyaluronik

Kaedah ini sesuai apabila pesakit ingin membetulkan sesuatu dengan cepat, contohnya, alur nasolabial. Walau bagaimanapun, anda harus tahu bahawa asid hyaluronik hanyalah penyamaran yang menutupi masalah. Alur dalam adalah hasil daripada kulit pipi yang kendur, dan tempat terbaik untuk bermula adalah dengan menguatkan tisu menggunakan laser atau jarum mikro frekuensi radio.

Asid hyaluronik sebelum dan selepas

Apabila memilih kaedah, ia juga perlu mengambil kira bahawa ia tidak sesuai untuk orang yang menderita penyakit autoimun. Walaupun asid kosmetik adalah bahan biokompatibel, ia diperoleh melalui proses bioteknologi dan bukan tisu badan sendiri, jadi ia menyebabkan kerengsaan pada tisu sekeliling. Pada orang yang mempunyai penyakit autoimun, sistem imun tidak dapat diramalkan dan bertindak balas berlebihan kepada mana-mana badan asing.

Perbandingan kaedah peremajaan wajah

Kaedah Bagaimanakah ia berfungsi Kesan kebaikan Minus
Laser pecahan ablatif Merangsang pengeluaran kolagen dan menyegarkan kulit melalui pengelupasan.

Masa "kerengsaan" kulit adalah seperseribu saat, dan tempoh pemulihan kulit adalah 1-4 bulan.

Menyegarkan dan mencerahkan kulit, menghaluskan ketidakteraturan (parut, pori-pori), memperbaiki warna, ketegangan, meningkatkan keanjalan, meningkatkan ketebalan, melicinkan kedutan. Mempengaruhi kedua-dua permukaan kulit dan lapisan dalam.

Memberi kesan yang kuat.

Masa pemulihan adalah sehingga 7 hari.

Hasil volumetrik yang lembut.

Jarum mikro RF pecahan Rangsangan oleh kesan mekanikal dan haba.

Masa "kerengsaan" kulit adalah sepersepuluh saat, dan tempoh pemulihan kulit adalah 1-4 bulan.

Kesan mengangkat yang kuat, melicinkan ketidakteraturan (parut, pori-pori), menegang, meningkatkan keanjalan, meningkatkan ketebalan, melicinkan kedutan. Masa pemulihan: 1 hari. Kesan yang kuat Tidak menyegarkan permukaan kulit - tiada pengelupasan kulit.
Pemulihan kelantangan Rangsangan melalui kerengsaan (bahagian mikro pembedahan).

Masa "kerengsaan" kulit: 6-9 bulan.

Memulihkan isipadu kulit, meningkatkan ketebalan dan keanjalannya, memulihkan rongga jika perlu, kesan mengangkat. Masa pemulihan: beberapa jam. Tidak menyegarkan permukaan kulit (tiada pengelupasan kulit)

Risiko tindak balas badan yang terlalu aktif.

L-asid polilaktik Rangsangan melalui kerengsaan (asid l-polilaktik).

Masa "kerengsaan" kulit: 9-12 bulan.

Memulihkan isipadu kulit, meningkatkan ketebalannya dan memulihkan rongga jika perlu, kesan mengangkat. Masa pemulihan: 1 hari (tetapi terdapat risiko lebam). Risiko tindak balas badan yang terlalu aktif.

Tidak boleh digunakan pada semua kawasan (cth leher, dahi).

Asid hyaluronik Menghilangkan kedutan, kerutan dan rongga dengan mengisinya. Masa kerengsaan kulit: tidak. Penghapusan kedutan dan kerutan dengan mengisinya. Menukar bentuk muka dengan meningkatkan kelantangan bahagian yang diserlahkan atau mengisi celah. Kesan cepat. Masa pemulihan: 1 hari (risiko lebam).

Keupayaan untuk melarutkan asid dalam kes rawatan yang tidak betul (hodoh).

Kesannya adalah disebabkan oleh pentadbiran ubat, dan bukan kepada pertumbuhan semula tisu.

Tempoh tindakan yang agak pendek.

Kemungkinan memindahkan dadah.