Resipi herba anti-kedut. Herba untuk muka: sifat berfaedah tumbuhan ubatan

Kedutan dan gangguan kulit lain timbul akibat pengaruh banyak faktor, termasuk psikologi - tekanan, kebimbangan, kemurungan.

Masalah alam sekitar juga penting - suasana kotor megacities, perubahan iklim, perubahan mendadak dalam kelembapan dan suhu udara.

Selalunya kulit menua lebih awal kerana kosmetik hiasan yang tidak dipilih atau berkualiti rendah atau ekspresi muka yang terlalu aktif.

Ekstrak herba digunakan secara meluas dalam kosmetik. Dan mereka lebih berguna dalam bentuk tulen mereka.

Herba memberikan penjagaan terbaik untuk kecantikan, keremajaan dan kesihatan kulit, dan kami akan gembira menggunakannya.

Herba untuk muka melawan kedutan - faedah

Terdapat sejumlah besar herba yang membantu memulihkan turgor kulit dan menjadikannya lebih muda. Tetapi untuk mendapatkan kesan meremajakan yang diingini, kami mengesyorkan menggunakan tumbuhan ubatan berikut:

  • Aloe - melembapkan dan meremajakan kulit
  • Calendula - melembapkan, membasmi kuman, melegakan dan melicinkan kedutan
  • Jelatang - membantu mempercepatkan proses metabolik dalam tisu dan memulihkan keanjalan kulit
  • Lavender - menyegarkan, menenangkan dan memulihkan warna kulit
  • Coltsfoot - melicinkan, melembapkan dan menjadikan kulit selembut baldu apabila disentuh
  • Parsley - melicinkan kedutan, melembapkan, menyuburkan dan memutihkan kulit, menjadikannya muda dan cergas
  • Pudina - menyegarkan dan menyegarkan kulit penuaan
  • Dandelion - membantu menghilangkan pigmentasi
  • Rosemary - mempunyai sifat melicinkan, menegangkan dan meremajakan kulit dengan baik
  • Chamomile - memulihkan kulit, menghentikan layunya, menghalang pembentukan kedutan
  • Rowan - membersihkan kulit, menghaluskan kedutan dan bertindak sebagai antioksidan ringan
  • Thyme - berkesan melembapkan kulit kering, dengan itu menghalang pembentukan kedutan
  • Sage - digunakan sebagai ubat mengangkat semula jadi
  • Horsetail - menghilangkan kulit yang kendur, membantu kulit muka yang berminyak dan bermasalah

Resipi topeng anti-kedut

Anda boleh menghilangkan kedutan menggunakan topeng muka yang diperbuat daripada herba perubatan. Gunakan herba segar dan kering.

Masker anti-kedut di bawah mata

Topeng herba yang diperbuat daripada pisang kering, pudina dan bunga chamomile akan membantu menghilangkan kedutan di bawah mata. Cincang dan campurkan herba, diambil 1 sudu pada satu masa, tuangkan segelas air mendidih ke atasnya dan masak dengan api perlahan selama 10-15 minit. Kemudian tapis airnya, masukkan 1 sudu teh pati kentang ke dalam pulpa herba dan gaul rata. Sebelum memakai topeng pada muka anda, pelincirkan terlebih dahulu dengan krim berkhasiat. Biarkan selama 20 minit, kemudian bilas dengan air suhu bilik.

Masker untuk kulit pudar dan penuaan

Topeng yang diperbuat daripada daun bijak, wort St. John, chamomile dan linden membantu menghilangkan kedutan daripada kulit yang pudar dan penuaan. Ukur bahan kering dalam perkadaran yang sama - satu sudu teh pada satu masa. Kisar mereka dengan teliti menjadi tepung menggunakan pengisar kopi. Tuangkan air mendidih ke atasnya. Kemudian tambah satu sudu krim masam dan satu sudu teh minyak sayuran. Sapukan topeng dan bilas dengan air pada suhu bilik selepas 20 minit.

Pudina, pisang raja, chamomile

Topeng yang diperbuat daripada herba kering pudina, pisang raja, dan bunga chamomile membantu dengan sempurna. Mereka mesti dicampur dalam bahagian yang sama, dihancurkan, dan direbus selama sepuluh minit dengan api yang rendah. Kemudian tapis semuanya dan masukkan kanji kentang ke dalam air. Sebelum menggunakan topeng ini ke muka anda, anda perlu melincirkannya dengan krim berkhasiat. Biarkan topeng selama dua puluh minit.

Topeng calendula

Anda boleh menghilangkan kedutan pada wajah anda menggunakan calendula officinalis: tuangkan 1 sudu besar herba ini ke dalam 1 gelas air mendidih dan biarkan ia diseduh selama 30 minit. Rendam pad kasa dalam infusi yang dihasilkan dan sapukan pada muka anda. Apabila serbet mula kering, keluarkan dan basuh dengan air suam.

Satu lagi resipi rakyat untuk topeng berkhasiat dan melicinkan untuk penuaan kulit

Cincang halus dan campurkan satu sudu teh bunga chamomile perubatan, satu sudu daun birch segar, satu sudu teh jarum pain. Tuangkan air masak ke atas jisim yang dihancurkan untuk membentuk pes. Tambah satu kuning dan satu sudu keju kotej. Tumbuk semua bahan dan sapukan pada kulit muka selama 25 minit. Bilas dengan air suam.

Resipi rakyat untuk losyen herba terhadap kedutan

Tuangkan 1 sudu besar bunga chamomile kering ke dalam 1 gelas wain putih kering dan biarkan ia diseduh selama 2 minggu. Lap kulit penuaan dengan losyen ini pada waktu pagi dan petang, selepas menyapu, sapukan krim berkhasiat ke muka anda.

Herba telah lama dianggap sebagai ubat rakyat yang berkesan terhadap kedutan. Ia hanya penting untuk menggunakan resipi ini bukan sekali-sekala, tetapi secara berterusan atau dalam kursus berulang, dan kemudian resipi yang mudah tetapi sangat berkesan akan membantu anda melancarkan perubahan yang berkaitan dengan usia dan kedutan yang mendalam tidak akan muncul untuk masa yang lama.

Kosmetologi moden menawarkan sejumlah besar produk penjagaan yang direka untuk menjadikan kita cantik. Nah, jika anda seorang peminat penjagaan menggunakan ubat semulajadi, ketahui herba mana yang berguna untuk kulit muka dan badan yang kering, berminyak, bermasalah, dengan bantuan tumbuhan ubatan yang mana anda boleh menyelamatkan diri daripada kerengsaan dan alahan, juga sebagai meremajakan kulit muka anda. Tetapi pertama, cadangan umum mengenai penggunaan tumbuhan ubatan dalam penjagaan.

Peraturan dan kaedah untuk menggunakan herba berfaedah untuk penjagaan kulit muka dalam kosmetologi

Ingat bahawa tumbuhan ubatan tidak akan menggantikan penjagaan yang betul untuk kulit anda, jadi gunakannya dalam penjagaan anda sebagai produk tambahan. Dengan penggunaan yang betul dan berterusan, anda pasti akan mencapai hasil yang diinginkan.

Sebelum menggunakan herba, pastikan anda tidak alah kepada tumbuhan tertentu. Untuk melakukan ini, mula-mula cuba kesannya pada kawasan kecil kulit, dan jika semuanya baik-baik saja, anda boleh menggunakannya dengan selamat untuk penjagaan diri.

Di mana anda boleh membeli bahan mentah yang diperlukan? Sudah tentu, ini boleh dilakukan di farmasi. Nah, jika anda mempunyai peluang untuk mengumpul herba yang diperlukan dengan tangan anda sendiri pada musim ini (ini harus dilakukan di tempat yang mesra alam, jauh dari lebuh raya dan zon perindustrian), maka ini akan menjadi pilihan yang lebih baik.

Selepas membeli herba, baca dengan teliti arahan untuk penyediaan dan penggunaannya, kerana sesetengah tumbuhan perlu dibancuh dan menggunakan infusi mereka, sementara yang lain perlu direbus dan merebusnya digunakan. Sebelum memasak, kisar bahan mentah: dengan cara ini ia akan membancuh lebih cepat dan lebih baik, memberikan bahan berfaedah maksimum kepada kulit anda.

Gunakan herba segar dengan segera atau anda boleh menyimpannya untuk kegunaan masa hadapan dengan mengeringkannya dengan baik dan kemudian menggunakannya dalam bentuk kering.

Tumbuhan boleh digunakan dalam penjagaan dalam beberapa cara:

  • gunakan kiub ais dari decoctions herba (dengan cara ini anda boleh dengan cepat menyingkirkannya di rumah);
  • basuh dengan merebus atau infusi mereka;
  • tambah decoctions kepada topeng dan krim;
  • dalam bentuk mandian wap untuk muka (lakukan ini sebelum memulakan prosedur);
  • untuk badan - mandi dengan decoctions dan infusions;
  • dalam bentuk kompres.

Ingat bahawa kompres mesti hangat. Untuk melakukan ini, rendam serbet atau tuala dalam sup hangat dan sapukan pada muka anda untuk seketika.

Kekerapan penggunaan kompres herba dan topeng bergantung pada jenis kulit: jika ia bermasalah atau berminyak, maka ini boleh dilakukan dua kali seminggu, dan jika anda mempunyai jenis kering, gunakannya sekali setiap tujuh hingga sepuluh hari.

Herba untuk kulit berminyak, kombinasi dan bermasalah

herba untuk kulit awet muda

Terdapat banyak tumbuhan di alam semula jadi yang telah lama digunakan dalam perubatan rakyat untuk menjaga kulit berminyak atau kombinasi yang terdedah kepada pelbagai jenis masalah seperti jerawat, komedo dan keradangan. Berikut adalah sebahagian daripada mereka:

  • : ia telah lama digunakan dalam kosmetologi kerana sifat anti-radangnya, ia berjaya melawan jerawat dan jerawat;
  • aloe: membasmi kuman dengan sempurna, mengetatkan liang dan menghalang penampilan ruam;
  • calendula: ubat yang sangat baik untuk melawan keradangan dan ruam;
  • pasli: memutihkan muka dan mengurangkan minyak;
  • pisang raja: mengeringkan ruam dan menghalang penampilannya;
  • linden: mempunyai sifat pembersihan yang baik, mengurangkan kilauan berminyak.

Herba untuk kulit muka awet muda

Jika anda mempunyai kulit yang semakin tua, anda perlu menggunakan produk dalam penjagaan anda yang menghalang penampilan kedutan, meningkatkan turgor kulit dan menghapuskan perubahan berkaitan usia dalam bentuk bintik-bintik penuaan dan manifestasi lain. Herba mempunyai ciri-ciri berikut:

  • dandelion: berkesan dalam memerangi bintik-bintik umur;
  • bijak: mempunyai sifat mengetatkan, membuat kedutan kurang ketara;
  • chamomile: melambatkan penuaan, melawan pudar.

Nah, sekarang anda tahu herba mana yang bermanfaat untuk kulit muka dan badan, bergantung pada jenisnya. Saya harap petua ini dapat membantu anda mengekalkan kecantikan dan penampilan yang rapi.

Apakah herba yang paling bermanfaat untuk wajah? Kajian ringkas tetapi komprehensif mengenai tumbuhan ubatan akan membolehkan anda memilih dengan tepat yang akan dengan cepat dan berkesan mengatasi masalah yang timbul. Petunjuk untuk kegunaan rumah mereka, peraturan penggunaan dan resipi yang paling berkesan boleh didapati di sini.

Herba perubatan adalah sekumpulan besar tumbuhan, sebahagian daripadanya digunakan sebagai bahan mentah untuk tujuan pencegahan dan terapeutik dalam perubatan dan kosmetologi. Anda boleh membuat mereka daripada merekatopeng yang indah untuk kulit muka yang boleh menyelesaikan pelbagai masalah - daripada melicinkan kedutan hingga menghilangkan jerawat yang paling meradang. Anda hanya perlu tahu cara menggunakan herba dengan betul untuk muka dan apakah ciri-ciri khusus yang ada pada setiap satunya. Pada masa yang sama, sama sekali tidak perlu mengetahui cara mengumpul, menyimpan dan mengeringkan tumbuhan ubatan dengan betul, kerana farmasi menjual persediaan yang sedia untuk digunakan.

Ulasan herba untuk kulit muka

Terdapat pelbagai jenis herba perubatan untuk muka, dan sangat sukar untuk memahaminya. Untuk tidak tersesat dalam kepelbagaian ini, sudah cukup untuk menentukan masalah yang paling anda ingin singkirkan. Ia mungkin jerawat atau kedutan atau dagu berganda, kulit kering atau berminyak. Untuk menghapuskan nasib malang yang mengganggu hidup anda, anda perlu memilih herba itu sendiri.

  • Aloe- terhadap jerawat dan untuk.
  • Butterbur- mengawal kelenjar sebum.
  • Immortelle- melawan pelbagai jenis keradangan pada muka.
  • Birch- untuk jenis kulit berminyak.
  • Oak- menghilangkan kilauan berminyak dari muka.
  • Oregano- untuk melembapkan.
  • St. John's wort- mempunyai sifat anti-radang, berguna melawan jerawat dan jerawat.
  • Calendula- tidak ternilai untuk proses keradangan, ruam, menenangkan kulit yang merengsa, melembapkan.
  • Jelatang- salah satu produk penjagaan terbaik untuk kulit berminyak dengan sifat pembersihan.
  • Lavender- mempunyai kesan menenangkan pada kulit yang merengsa dan letih.
  • Linden- melawan kilauan berminyak pada kulit.
  • Burdock(akar) - berguna untuk kulit berminyak.
  • Coltsfoot- menjadikan kulit licin dan sutera, menghilangkan ruam.
  • Pudina- digunakan terhadap minyak dan banyak rembesan sebum.
  • Pasli- mempunyai sifat pemutihan.
  • Pisang pisang- merawat kulit berminyak dan berjerawat.
  • Dandelion- melawan bintik penuaan.
  • Rosemary- melicinkan kedutan dan mempunyai kesan meremajakan. Ejen anti-radang dan pemulihan terbaik: menghentikan proses penuaan, menghalang penampilan awal kedutan, menyembuhkan sebarang jerawat dan jeragat.
  • Rowan- mempunyai kesan pembersihan yang sangat berkesan: menghilangkan bintik hitam.
  • Thyme- diperlukan untuk melembapkan kulit kering.
  • Siri- digunakan untuk merawat alahan dan pelbagai ruam di muka.
  • Sage- mempunyai kesan mengangkat, menjadikan kulit berseri dan awet muda.
  • Ekor kuda- Disyorkan untuk penjagaan kulit berminyak.

Semua herba yang bermanfaat untuk kulit muka ini hanyalah puncak gunung ais di lautan yang besar. Malah, terdapat lebih banyak daripada mereka (dalam bidang perubatan terdapat lebih daripada 2, 000 nama tumbuhan ubatan), tetapi untuk kosmetologi rumah 20 ini akan mencukupi.

Jika anda mempunyai kotak di rumah anda dengan koleksi ajaib salah satu herba ini, pastikan anda mengambil kesempatan daripada fakta ini untuk meletakkan kulit anda dengan teratur, yang mana beberapa masalah sentiasa timbul.

Jika mereka telah berkembang begitu banyak sehingga mereka sudah mengganggu kehidupan, pilih tumbuhan ubatan khusus untuk mereka: terdapat tanda-tanda tertentu untuk ini.

Topeng yang boleh anda buat di rumah akan membantu memanjangkan keremajaan kulit muka anda, kelihatan segar dan rapi.

Cara membuat dan menggunakan scrub muka buatan sendiri:

Petunjuk untuk penggunaan tumbuhan ubatan

Selalunya persoalan timbul, herba muka yang mana untuk digunakan untuk masalah tertentu. Untuk memudahkan pencarian bahan mentah yang betul, terdapat petunjuk khas dalam ubat herba untuk rawatan kulit di rumah dengan herba. Gunakannya secara sengaja, dan bukan secara tidak sengaja, menyimpan herba yang anda perlukan.

  1. Herba, immortelle, wort St. John, calendula, lavender, coltsfoot, pisang raja, chamomile, tali.
  2. Herba untuk kulit berminyak: aloe, butterbur, birch, oak, jelatang, linden, akar burdock, pudina, pisang raja, ekor kuda.
  3. Herba untuk kulit kering: oregano, calendula, thyme.
  4. Herba anti kedut: coltsfoot, rosemary, chamomile, sage.
  5. Herba dengan kesan pembersihan: rowan, jelatang.
  6. Herba melawan bintik penuaan: dandelion, pasli.

Seperti yang dapat dilihat dari senarai petunjuk ini, herba untuk jerawat muka adalah salah satu kumpulan yang paling banyak, dan ini tidak menghairankan. Tumbuhan ubatan mengandungi jumlah asid organik, phytoncides dan tanin yang mencukupi, yang mempunyai sifat anti-radang. Mereka membasmi kuman kulit yang terjejas, meredakan kerengsaan dan menyetempat, dan kemudian menghapuskan kawasan keradangan. Oleh itu, bagi mereka yang mempunyai masalah kulit, herba disyorkan untuk kegunaan wajib. Pada masa remaja, jika tiada alahan, persediaan ubat juga boleh digunakan untuk merawat jerawat juvana. Manfaat maksimum dari herba boleh dicapai jika semuanya dilakukan dengan betul.

Peraturan untuk menggunakan herba

Agar herba untuk kulit memenuhi tugas yang diberikan kepada mereka, anda mesti dapat menyediakan merebus (infusi) ubat dengan betul dari mereka dan menggunakannya dengan betul di rumah. Tidak perlu berfikir bahawa tumbuhan ubatan adalah benar-benar selamat dan tidak boleh menyebabkan kemudaratan. Mereka yang biasa dengan asas perubatan herba tahu bahawa mereka kadang-kadang menyebabkan reaksi alahan yang paling dahsyat walaupun digunakan secara luaran. Oleh itu, pertama anda perlu membiasakan diri dengan asas-asas kosmetologi rumah menggunakan herba, dan kemudian mempraktikkan semua perkara ini.

  1. Penyelesaian paling mudah untuk sebarang masalah kulit adalah dengan membeli herba yang sesuai dengan petunjuk (dalam bentuk koleksi kering) di farmasi terdekat, mengkaji arahan, membancuh, dan menggunakan rebusan yang terhasil untuk tujuan yang dimaksudkan. Penyembuhan infusi herba dan decoctions untuk kulit boleh ditambah kepada mana-mana topeng muka.
  2. Penyelesaian yang paling berkesan ialah mengumpul sendiri bahan mentah perubatan di hutan, ladang, pondok musim panas - di mana-mana tempat yang berada pada jarak yang mencukupi dari bandar, kilang dan kilang, zon perindustrian, dan lebuh raya utama.
  3. Semak rumput untuk melihat sama ada ia mengandungi alergen untuk kulit anda.
  4. Sekiranya herba dikumpulkan secara bebas, mereka boleh digunakan dengan segera, segar: ia akan menjadi lebih sihat, kerana mereka masih akan penuh dengan pelbagai bahan. Anda boleh menyimpannya untuk kegunaan masa hadapan untuk menikmati kesan kosmetiknya pada malam musim sejuk yang panjang. Tumbuhan ubatan yang dikumpul hendaklah dikeringkan di dalam bilik yang berventilasi dan kering di mana sinaran langsung matahari tidak menembusi. Pada masa yang sama, anda perlu sentiasa mengacaunya supaya tidak basi dan berkulat. Ini akan mengambil masa dua minggu - tidak kurang.
  5. Satu peraturan mengenai penggunaan herba untuk tujuan kosmetik mesti dipatuhi dengan ketat. Bahan mentah segar hendaklah digunakan dengan segera, dalam masa 1-2 hari. Jangka hayat herba kering (jika disimpan dalam kotak atau beg kertas) tidak melebihi 2 tahun.
  6. Perkara yang sangat penting ialah cara menyediakan decoctions herba dengan betul untuk muka (atau infusi). Pertama, anda perlu memotong tumbuhan: potong rumput segar dengan pisau, dan hanya mengisar rumput kering di tangan anda. Kemudian tuangkan serbuk yang dihasilkan (1-2 sudu besar) dengan air mendidih (segelas) baru dikeluarkan dari api. Adalah lebih baik untuk melakukan semua ini dalam bekas kaca atau seramik. Jika anda kemudian menutup ramuan dengan penutup dan biarkan selama setengah jam, hasilnya akan menjadi infusi herba wangi yang sangat bermanfaat untuk kulit. Jika anda memasukkannya ke dalam tab mandi air selama 20-30 minit, anda akan mendapat rebusan yang sama penyembuhan. Apa yang tinggal ialah menapis kedua-dua produk dan menambahnya pada topeng kosmetik buatan sendiri.
  7. Tetapi kebanyakan produk muka masih menggunakan daun atau bunga tumbuhan yang dihancurkan.
  8. Secara umum, sebarang topeng muka yang diperbuat daripada produk semula jadi yang biasa anda buat di rumah boleh dibuat dengan herba. Untuk melakukan ini, cukup untuk menggantikan cecair dalam komposisi mereka (air, jus, susu) dengan decoctions dan infusions dari tumbuhan ubatan dalam kuantiti yang sama seperti yang ditunjukkan dalam resipi.
  9. Topeng muka herba disyorkan untuk kulit bermasalah - setiap hari, untuk kulit berminyak - dua kali seminggu, untuk kulit kering - sekali setiap 7 hari. Jika rebusan herba untuk kulit digunakan sebagai agen profilaksis biasa (terhadap penampilan kedutan pramatang, untuk mencegah pembentukan jerawat, dll. ), Maka topeng sedemikian akan mencukupi untuk dilakukan sekali setiap 10 hari, kerana ia sangat berkuasa dan berkesan dalam kesannya pada epidermis.
  10. Kulit boleh dirawat bukan sahaja dengan topeng herba. Cara lain untuk menggunakan tumbuhan ubatan untuk tujuan ini ialah mencuci setiap hari. Infusi atau rebusan yang disediakan yang sama dituangkan ke dalam besen dengan air suam yang ditapis (1 gelas bahan mentah setiap 500 ml air): cukup untuk mencuci muka anda dengan larutan yang dihasilkan dua kali sehari.
  11. Sekiranya anda tidak mempunyai masa untuk melakukan prosedur sedemikian, anda boleh mengelap muka anda beberapa kali sehari dengan pad kapas yang direndam dalam rebusan herba yang disediakan.

Terdapat banyak cara untuk menggunakan herba yang baik untuk kulit anda. Perkara utama ialah dapat memilih tumbuhan ubatan yang betul untuk menyelesaikan masalah anda dan menggunakannya dengan betul. Dalam perubatan rakyat dan kosmetologi rumah anda boleh menemui banyak resipi untuk semua jenis topeng dan tonik herba. Matlamat masing-masing adalah untuk memanjangkan keremajaan dan kecantikan kulit wajah.

Resipi untuk topeng muka herba

Walaupun pelbagai dan banyak resipi yang berbeza, anda tidak boleh terlalu terbawa-bawa dengan herba. Anda boleh mulakan dengan kursus rawatan dengan topeng, kemudian tukar tumbuhan dan mula menggosok dengan kiub, selepas itu - gunakan tonik setiap hari, tetapi sekali lagi dari herba yang berbeza. Segala-galanya haruslah secara sederhana.

Dandelion melawan bintik-bintik penuaan

Kisar daun dandelion (3 sudu besar), tambah air sejuk ditapis (atau rebus atau mineral) (2 sudu teh), madu cair sehingga cair (2 sudu besar).

Wormwood terhadap ruam

Sediakan merebus wormwood, cairkan dengannya (2 sudu besar) belum disejukkan, oatmeal tebal, dimasak dalam susu segar, penuh lemak (mengambil jumlah yang sama seperti merebus wormwood), tambah kulit lemon cincang (2 sudu kecil).

Aloe untuk jerawat

Simpan daun aloe di dalam peti sejuk selama 1-2 minggu, perahkan jus daripadanya (sudu besar), campurkan dengan oatmeal asli yang dihancurkan menjadi tepung (2 sudu besar).

Chamomile untuk kulit kering

Kisar bunga chamomile (2 sudu besar), campurkan dengan kefir segar, semula jadi, sebaik-baiknya penuh lemak (dalam kuantiti yang sama), tambah telur mentah.

Yarrow untuk memperbaiki kulit

Kisar bunga yarrow segar dan daun coklat kemerah-merahan (1 sudu besar setiap satu), tambahkan kepada mereka serpihan oat yang digulung dihancurkan menjadi tepung (1 sudu besar), kuning mentah (anda boleh menggunakan telur keseluruhan).

Herba untuk muka: sifat bermanfaat tumbuhan ubatan untuk kulit

Ramai orang cenderung untuk menyelesaikan masalah kulit mereka, seperti ekzema, jerawat atau psoriasis, dengan bantuan pelbagai kosmetik dan lupa betapa pentingnya menjaga kesihatan tubuh dari dalam.

Teh herba boleh sampai ke punca masalah. Mereka akan membantu mengeluarkan toksin, yang pastinya akan memberi kesan yang baik terhadap keadaan kulit anda. Komponen tumbuhan yang aktif secara biologi akan menyokong fungsi hati, membantu menyahtoksik darah dan limfa dan akan menjadi tambahan yang menyenangkan untuk diet anda.

akar burdock (Arctium lappa) adalah penyembuh yang terkenal dalam dunia saintifik, mempunyai kesan positif pada hati, buah pinggang, pundi hempedu dan sistem limfa, membersihkan setiap sel badan.

Tanda pertama "overload" badan dengan toksin adalah kemerosotan dalam penampilan kulit. Badan kita cuba mengeluarkan toksin melalui peluh, seterusnya meracuni epidermis. Naturopath Charol Tilgner mengesyorkan minum teh akar burdock untuk memerangi jerawat, psoriasis, ekzema dan bisul.

Dengan marigold

Marigold atau calendula adalah satu lagi asas terbaik untuk teh herba yang memberi manfaat kepada kulit anda. Tumbuhan ini mempunyai sifat penyembuhan luka, mempunyai kesan positif pada sistem limfa dan menggalakkan pencernaan.

Stagnasi dalam saluran penghadaman adalah fenomena biasa, yang membawa kepada beban hati yang berlebihan dan ruam kulit yang disebabkan oleh slagging dalam badan.

Menurut The Herbal Pocket Guide, teh calendula kaya dengan karotenoid dan antioksidan lain, yang menerangkan sifat anti-radang minuman itu.

Dengan jelatang

Pakar herba Susan Weed menganggap jelatang sebagai herba yang berharga untuk rambut, muka dan kulit kepala. Daun jelatang mempunyai kesan anti-radang pada saluran pencernaan dan kaya dengan vitamin dan mineral, termasuk vitamin K, selenium, zink, kromium dan boron. Penggunaan teh jelatang secara tetap membersihkan darah, dan seterusnya kulit.

Hanya jelatang segar yang menyengat. Daun kering yang dimaksudkan untuk membancuh teh herba pasti tidak akan "menggigit" anda, tetapi akan memberikan kulit anda berseri, kehalusan dan penampilan yang sempurna.

Khasiat herba untuk kulit

Herba mempunyai kesan unik pada kulit.Mereka mempunyai sifat anti-radang, penyembuhan luka, berkhasiat dan tonik.Tumbuhan adalah gudang nutrien yang sebenar. Komposisi kimia mereka mengandungi semua komponen yang diperlukan untuk penjagaan kulit, seperti:

Membuat kesimpulan

Jika anda membaca baris-baris ini, kami boleh membuat kesimpulan bahawa anda masih mencari kaedah untuk meremajakan wajah anda dan menghilangkan kedutan, yang melihat di cermin membuat anda berasa tidak senang.

Kami menjalankan penyiasatan, mengkaji sekumpulan bahan dan, yang paling penting, menguji kebanyakan kaedah dan ubat-ubatan terhadap kedutan, dari kaedah tradisional kepada prosedur yang boleh ditawarkan oleh doktor. Keputusannya ialah:

Jika semua remedi memberi, ia hanyalah hasil sementara yang kecil. Sebaik sahaja prosedur dihentikan, selepas beberapa hari semuanya kembali.

Terdapat beberapa kontraindikasi untuk penggunaan herba sebagai agen anti-penuaan. Ini adalah tumor malignan dan intoleransi individu. Sekiranya terdapat luka dan parut baru-baru ini pada kulit, herba boleh digunakan hanya selepas berunding dengan pakar.

Herba untuk kedutan muka memberi kesan positif jika produk berasaskannya digunakan dengan kerap dalam jangka masa yang panjang. Ia juga disyorkan untuk menukar produk dan jenis prosedur kosmetik secara berkala.